روز جهانی دیابت 14 آبان ماه

روز جهانی دیابت 14 آبان ماه: چهاردهم نوامبر، سالگرد تولد “فردریک بانتینگ” کاشف انسولین، اولین بار در سال ۱۹۹۱ با همکاری بنیاد بین‌المللی دیابت (IDF)  و سازمان جهانی بهداشت (WHO) به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است. هدف از نامگذاری چنین روزی افزایش آگاهی عمومی در ارتباط با علل، عوارض، پیشگیری و درمان این پدیده روزافزون است.دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمنی است که بشر را گرفتار کرده است.

روز جهانی دیابت 14 آبان ماه

در سال ۲۰۰۳ تعداد مبتلایان به بیماری دیابت در سراسر جهان ۱۹۴ میلیون نفر تخمین زده می‌شد. پیش بینی می‌شود که این رقم تا پایان سال ۲۰۲۵ در نتیجه طولانی شدن عمر مفید افراد، سبک زندگی کم تحرک و غیرفعال و تغییر الگوهای رژیم غذایی به ۳۳۳ میلیون نفر برسد.

برای اعلام تصویب روز جهانی دیابت  از سوی سازمان ملل و نیز جهت تأکید بر مبارزه برای پیشگیری از دیابت، استفاده از یک دایره به عنوان نشان «همه با هم برای دیابت»، تصویب  شد. دایره یک نمادِ ساده است که به راحتی می توان آن را پذیرفت و استفاده کرد. در تمام ِ فرهنگ ها دایره، نشـانه زندگی و سلامتی است و معنی این نماد نیز این است که فشارهای سخت و شدید، نتیجه مثبت دارد. رنگ آبی، تجسم آسمان است که همه ملت ها را متحد می کند (رنگ پرچم سازمان ملل نیز آبی است). دایره آبی دیابت، نشان اتحاد جهانی برای مبارزه علیه دیابت است.

روز جهانی بیماری دیابت
روز جهانی بیماری دیابت

 اصلی ترین اقدامات پیشگیرانه

  • غذای سالم بخورید.
  • فعالیت بدنی داشته باشید.
  • مراقب باشید چاق نشوید.
  • قند خون خود را چک کنید.
  • چکاپ های پزشکی را سالانه یک بار جدی بگیرید.

روز جهانی دیابت ، 14 نوامبر

حقایقی درباره دیابت

  1. سالانه بیش از ۱.۵ میلیون نفر به دلیل بیماری  دیابت جان می‌بازند. بخش عمده‌ای از جانباختگان در کشورهایی با درآمد کم و متوسط هستند.
  2. تعداد مبتلایان به دیابت در ایران در سال ۲۰۰۰ حدود ۲ میلیون نفر بوده که این رقم تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۶.۵ میلیون نفر خواهد رسید.
  3. مرگ در اثر دیابت در ۱۰ سال آینده به میزان ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.
  4. حدود ۹۰ درصد از مبتلایان به دیابت، به بیماران دیابتی نوع ۲ تعلق دارد.
  5. حدود ۷۰ درصد از موارد دیابت نوع ۲ قابل پیشگیری است. ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی روزانه همراه با رژیم غذایی مناسب می‌تواند خطر ابتلاء به این بیماری را تا حد زیادی پایین بیاورد.
  6. عدم آگاهی در مورد دیابت و همچنین دسترسی نداشتن به امکانات دارویی و درمانی می‌تواند بیماران مبتلا به دیابت  را در خطر نابینایی، قطع عضو، نارسایی کلیوی و سکته قلبی و مغزی قرار دهد.
  7. چاقی مهمترین علت ابتلا به دیابت است. از هر ۳ فرد بالای ۱۸ سال ۱ نفر دارای اضافه وزن و از ۱۰ فرد بالای ۱۸  سال ۱ نفر مبتلا به چاقی است.

 

نویسنده: دکتر سحر اسماعیلی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.